author: Marielle Stoelinga
title: Software & auto’s: hoe gaan we om met frequente software-updates en veiligheid?
keywords: safety automotive
topics: Software Technology
committee: Mariëlle Stoelinga

Description

Auto auto’s alleen de weg op nadat hun veiligheid is goedgekeurd door de een goedkeuringsinstantie (in Nederland RDW).  Dit gebeurt middels typegoedkeuring van voertuigen, waarbij internationaal eisen gesteld zijn aan de technische eisen en de tests die nodig zijn om aan te tonen dat het voertuig aan deze eisen voldoet.

Dit proces is gebaseerd op een situatie waarin een voertuig(type) slechts af en toe wordt gewijzigd, waarbij op dat moment beoordeeld wordt of hiervoor een nieuwe extensie binnen een bestaande typegoedkeuring of een geheel nieuwe typegoedkeuring nodig is.

Door de toenemende invloed van software in voertuigen, ook voor de aansturing van veiligheid kritische onderdelen (remmen, sturen etc), verandert deze situatie in hoog tempo. Waar voorheen de wijzigingen juist pas na een paar jaar begonnen en daarna in frequentie toenamen (door nieuwere eisen of technologische ontwikkelingen), vinden nu de meeste wijzigingen al plaats kort na de introductie van een voertuig. Daarnaast worden deze wijzigingen ook nog doorgevoerd nadat het voertuig al verkocht is (via onderhoud/reparatie). Als software updates ook draadloos mogelijk zijn betreffen ze ook nog eens grote hoeveelheden voertuigen tegelijk, waar dit voorheen individuele voertuigen betrof. Daarmee ontstaat de vraag of het huidige proces van toelating en toezicht nog voldoende past bij de huidige markt.

Opdracht:

Ontwerp een voorstel voor toelating en toezicht van voertuigen met software-updates

  • Inventariseer de diverse concepten die voorhanden zijn voor toelating en toezicht met het oog op veiligheid/security,
  • Vergelijk deze concepten op basis van voor- en nadelen en
  • Kom met een voorstel voor een vorm van toelating en toezicht die een goede basis biedt voor de nieuw ontstane markt.

Wie ook https://www.rdw.nl/